تبلیغات
مقدس ترین كتاب دنیا - عصمت ائمه علیهم السلام به روایتی بودائی


مقدس ترین كتاب دنیا

بسم الله الرحمن الرحیم
ای بی‌خبر از سوختن وسوختنی
عشق آمدنی بود ، نه آموختنی

سلام من ابراهیم شفیعی ساکن شهر قدیمی و تاریخی زرقان فارس هستم و الآن دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره)...
تو این وبلاگ میتونید مطالبی رو كه من در مورد دین مبین اسلام ، قرآن ، ادیان ، زبان‌ها و سایر موضوعات می‌نویسم بخونید...












 .: تعداد مطالب :
 .: تعداد نویسندگان :
 .: آخرین بروزرسانی :
 .: بازدید امروز:
 .: بازدید دیروز :
 .: بازدید این ماه شمسی :
 .: بازدید ماه شمسی قبل :
 .: بازدید کل :
 .: آخرین بازید :




عصمت ائمه علیهم السلام به روایتی بودائی

بسم الله الرحمن الرحیم

اعیاد شعبان رو به همه برادران وخواهران دینی وهركه دل در گرو محبت خاندان وحی دارد ، تبریك عرض می‌كنم. این نوشتار به بیان این نكته می‌پردازه كه چرا ائمه كه معصوم از گناه واشتباه هستند در بعضی روایات و ادعیه وارده مأثوره ، از گناهان خود سخن می‌گویند؟!

برای مثال حضرت علی علیه السلام در دعای معروف كمیل :«(اَللّهُمَّ اغْفِر لیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَهْتِكُ الْعِصَمَ... اَللّهُمَّ اغْفِر لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاءَ... اَللّهُمَّ اغْفِر لِی كُلَّ ذَنْب أَذْنَبْتُهُ وَ كُلَّ خَطِیئَة أَخْطَأْتُها). ترجمه : بار خدایا آن گناهان مرا كه رابطه ام را از تو قطع مى كند ببخش بارالها هرگناه وخطایى كه از من سرزده همه را بیامرز!. »

چند وقت پیش یك كتاب رو از آچاریا كه فیلسوفی هندی است ، می‌خوندم ویا درست تر بگم كه می‌شنیدم . ضمن اینكه كتاب بسیار زیبا وجذابی بود ومطالب خیلی عمیق وژرفی هم درش بود گاها تو مسائلی هم نظریات واعتقادات نادرستی وجود داشت. اما محور بحث من یكی از نكات جالب این كتابه كه تقریبا یه تفسیر روانشناسانه از علت بیان گناهكار بودن توسط انسان‌های بزرگ وعارفان واقعی و به حق پیوسته است.

قسمتی از متن كتاب آقای آچاریا صفحه 57 و 58 : «هر قدر "دانایی" شما بیشتر رشد كند ، بیشترِ حرص تبدیل به آتش وعصبانیت تبدیل به سم می‌شود. به سادگی غیر ممكن می‌شوند. وقتی سركوب در میان نباشد ، همه این ها محو می‌شوند. وقتی كه حرص وخشونت تبدیل به بی‌میلی وعدم خشونت شوند ، زیبایی خاص خودش را دارند. وقتی خشونت محو شود بدون آنكه تبدیل به عدم خشونت شود ، زیبایی خاص خودش را دارد.»

البته این قسمت رو كه از كتاب نوشتم فقط برای این بود كه قسمتی از متن رو داشته باشیم. اصل دعوی آقای آچاریا اینه كه برای این كه شخصی بتواند از شر گناهان ورذایل اخلاقی راحت بشه ، باید اول بپذیره كه نفس انسان به صورت بالقوه دارای قوای اماره به سوئی است ، پذیرفتن این نكته كه جزء ذات تكوینی انسانی است و توسط خداوند انجام گرفته باعث خواهد شد كه شخص خودش را جدا از دیگران نداند وبرای مبارزه با این قوا خود را تجهیز كند. هر چقدر كه معرفت شخص افزایش پیدا می‌كند بیشتر به مسئله «خودشناسی» ویا «معرفت ذات» پی می‌برد. پس از این مرحله ذات تكوینی انسانی بسته به ظرفیت‌های موجود در خود از یك سو وتمایلات وخواسته‌های تشریعی از سوی دیگر ، از گناه دوری می‌كند ویا به انجام آن مبادرت می‌ورزد. اما اگر از وجود قوای اماره به سوء در نفس غفلت شود و یا كسی منكر وجود آنها در نفس شود ، در حالیكه موجودند ، این باعث خواهد شد كه شخص را زمانی از پا در آورند. ایشان مثالهایی رو هم می‌گویند كه من یه مثال رو خودم براتون می‌آرم كه زیاد دیدم . شخصی مواد مخدر مصرف می‌كنه ، خطاب به او می‌گویند كه تو معتاد شده‌ای ، شخص نمی‌پذیرد و خود را معتاد نمی‌داند ، در مصرف خویش ویا به عبارتی غفلت خویش می‌ماند ، كار به جایی می‌رسد كه اعتیاد خود را از درون او فریاد می‌زند. اما در جنبه مخالف اگر شخص اعتیاد خود را بپذیرد اولین قدم را برداشته و اكنون علاوه برادامه اعتیاد ، درمان را نیز پیش رو دارد. در صورتی كه شخص اول كه خود را معتاد نمی‌داند ، تنها یك راه پیش رو دارد. البته این مثال برخلاف گناهان ویا رذایل اخلاقی ، امری بیرونی وعارضی است ، اما كلیت آن یكی است. پس به طور خلاصه انسان‌ها به اندازه معرفت وكمال ذاتی واكتسابی خود بر ظرفیت‌های بالقوه خویش آگاه می‌شوند ، این آگاهی به اضافه تمایل وخواست خودشان به آنان قدرت ترك ویا مبادرت به اعمال را به صورت خود آگاه وخود دانسته می‌دهد. این خود آگاهی وخود دانستگی رسیدن به اوج مقام بودایی است به این معنا كه هرعملی از سر معرفت صورت گیرد ویا ترك شود.

 

دیدگاه‌های بزرگان در مورد عصمت واعتراف به گناهان

1. خواجه نصیر الدین طوسی با تقسیم گناهان به سه دسته ، هر كدام را شامل گروهی می‌داند.

گروه اول : افراد معمولی كه ترك واجب یا ارتكاب حرام می‌كنند. گروه دوم : پیامبران گذشته كه شامل ترك مستحب یا ارتكاب مكروه از جانب ایشان بوده است. گروه سوم : پیامبر اسلام (ص) وپیشوایان دین شامل التفات آنی به غیر خدا و یا اشتغال به امور دنیوی كه آنی از یاد خدا غافل می‌كند.

2. ابن طاووس در گفتاری بیان می‌كند : «این نوع دعاها براى تعلیم مردم بوده است.»

3. على بن عیسى اربلى ، صاحب كشف الغمة به این نكته می‌رسد : «دلیل آن بزرگ شمردن مباح‌هایی است كه ایشان را از ذكر خدا باز می‌دارد و اشاره به حدیث معروف «حَسَناتُ الأَبْرارِ سَیِّئاتُ الْمُقَرَّبینَ» بوده است.»

4. ویكی پرسش نیز در جمع‌بندی پاسخهای گوناگون بیان میكند كه روح همه پاسخ‌های شاید یك چیز باشد و آن این است كه گناه ومعصیت ، در این گونه موارد ، جنبه نسبی دارد ، نه این كه از قبیل گناهان مطلق ومعمولى باشد. یعنی در تمام امور اجتماعى، اخلاقى، علمى، تربیتى ودینى انتظاراتى كه از افراد مختلف مى رود همه یكسان نیست.

 

سخن من بر اساس تفسیر وروایت بودایی

پیامبران و ائمه علیهم السلام كه از نظر تكوینی انسانی ، انسان‌هایی‌ شبیه به دیگر انسان‌ها بوده‌اند *** [بجز تفاوت‌هایی كه آن‌ها هم بیان كننده تفاوت اساسی تكوینی نیست بلكه بخشش‌های خداوند بر ایشان است] به سبب معرفت ذاتی وظرفیت بالای وجودی بر خویشتن آگاهی وسیعی داشته‌اند كه شامل ظرفیت‌های بالقوه وجودشان می‌شده است. این آگاهی بر ظرفیت‌های بالقوه سبب شده است كه اگرچه از نفس اماره به سوء پیروی نكنند و ظرفیت‌های سوء بالقوه را بالفعل نكنند اما هرگز خود را از گناهان وشرور مگر به لطف خداوند دور نبینند. به عبارت دیگر اقرار به گناه نه به معنای بالفعل شدن آن در وجود پیامبران وائمه علیهم السلام است بلكه به معنای بالقوه بودن آن است هر چند به لطف خدا و معرفت بالای پیامبران وائمه هرگز بالفعل نشود.

 

*** البته همین موضوع یعنی شباهت پیامبران به انسانها (همان انسان بودن پیامبران) اگرچه از سوی خدا وپیامبران او مثلا در (فصلت/6) ، (الإبراهیم/11) و(الکهف/110) برای روشنگری مطرح شده است اما از طرف دشمنان خدا هم به عنوان بهانه ودست‌آویزی برای پیروی نكردن از ایشان قرار گرفته است. مانند (الأنبیاء/3) ، (المؤمنون/24) ، (المؤمنون/33)


منابع مورد استفاده كه حتما مطالعه كنید:

استغفار امامان معصوم

شیعیان معتقدند كه امامان آنان، پیراسته از گناه مى باشند و این نوعى غلوّ در حق آنان است.


...
برچسب ها: پیامبر، امام، ائمه، گناه، ذنب، سیئه، عصمت، نصیر الدین طوسی، ابن طاووس، كشف الغمه، اربلی، آچاریا، هند، فیلسوف، بودا، هندو،
دیدگاه ()
نوشته شده در دوشنبه 1391/04/5 به دست ابراهیم شفیعی



.: تاحالا قرآن رو از اول تا آخر خوندی؟؟؟







 










سلام، ﺷﻬﻴﺪ