تبلیغات
مقدس ترین كتاب دنیا - جهنم در ادیان ابراهیمی


مقدس ترین كتاب دنیا

بسم الله الرحمن الرحیم
ای بی‌خبر از سوختن وسوختنی
عشق آمدنی بود ، نه آموختنی

سلام من ابراهیم شفیعی ساکن شهر قدیمی و تاریخی زرقان فارس هستم و الآن دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره)...
تو این وبلاگ میتونید مطالبی رو كه من در مورد دین مبین اسلام ، قرآن ، ادیان ، زبان‌ها و سایر موضوعات می‌نویسم بخونید...












 .: تعداد مطالب :
 .: تعداد نویسندگان :
 .: آخرین بروزرسانی :
 .: بازدید امروز:
 .: بازدید دیروز :
 .: بازدید این ماه شمسی :
 .: بازدید ماه شمسی قبل :
 .: بازدید کل :
 .: آخرین بازید :




جهنم در ادیان ابراهیمی

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتقاد به جهنم یا دوزخ در بین بسیاری از ادیان ، اقوام وقبایل وجود داشته ودارد. در بسیاری از این اعتقادات جهنم ، مكانی برای درد ورنج كشیدن وتنبیه شدن پس از زندگی است. در ادیانی كه سیر روحانی در آنها خطی است ، جهنم پایان زندگی تصور شده است ، اما در ادیانی كه سیر آنها به صورتی دوری است ، جهنم دوره واسطه ادوار انسانی است. در برخی از سنت‌ها ، جهنم صرفا سرزمین مردگان و یك مكان خنثی در زیر زمین است. اعتقادات مدرن اغلب جهنم را انتزاعی می‌داند ؛ گونه‌ای از دست دادن ونه شكنجه آتشین در زیر زمین. اگرچه این اعتقاد نیز در دوران گذشته وقرون وسطی وجود داشته است. جهنم گاهی با شیاطین عذاب نشان داده شده است. در بسیاری از عقاید ، جهنم ، بوسیله خدایان مرگ چون نِرگال (Nergal) ، هَدِس (Hades) ، اِنما (Enma) اداره می‌شود.

فرهنگها وتمدن‌های زیادی از جمله آفریقا ، آسیا ، اروپا ، استرالیا و... در خود مفاهیمی مربوط به جهان پس از مرگ وعالم اموات دارند. فرهنگها وتمدن‌های میان رودان (از قبیل سومر، پادشاهی اكد ، بابل وآشور) ، حِتی‌ها ، كنعانیان و اگریتی‌ها قدیمیترین شواهد از مفهوم جهان زیرین را نشان می‌دهند. از میان متونی كه از این تمدن‌ها به جا مانده‌اند ، شواهدی در "حماسه گیلگمش" ، "هبوط اینانّا به جهان زیرین" ، "بعل وعالم اموات" ، "هبوط ایشتار" و "دیدار كومّا" به چشم میخورد.

 

ریشه شناسی واژه جهنم

از آنجایی كه واژه جهنم بیش از سایر واژگان در فرهنگ‌های یهودی ، مسیحی واسلامی تكرار شده است اندكی آنرا موشكافی می‌كنیم.

عبارتی كه گمان می‌رود ، جهنم از آن باشد ، عبارت عبری גַּי בֶן-הִנֹּם (گِیْ بِن هینُّم) برای نخستین بار در كتاب یوشع باب 15 آیه 8 بدان اشاره شده است.  این عبارت كه در اصل به صورت  גיא בן הנום است به معنای "درّه پسر هینوم" است با كاهش وحذف واژگان به صورت "گِ هینوم" و تعریب به جهنم در آمده است. عبارت فارسی "جهنم دره" نیز می‌تواند اشاره‌ای به آن باشد. كتاب مقدس اشاراتی به این موضوع دارد ومفسران هینوم را شخصی میدانند كه در مكان این دره در اورشلیم پسر خود را قربانی كرده است و در دوم پادشاهان 23 : 10 و  ارمیا 32 : 35  نیز اشاراتی در رد وتقبیح آن شده است. البته بعضی نیز بر این باورند كه ریشه واژه جهنم ، واژه اوستایی گَئِثا gaeθā است كه تركیبات گیتی ، گیهان و... از ان گرفته شده و ریشه آن در اصل به معنای زندگی است.

 

ادیان ابراهیمی

یهودیت : در یهودیت نخستین تصوری از جهنم وجود ندارد ؛ بلكه نوعی تصور از زندگی پس از مرگ در دوران هلنی (یونانی مآبی)، ظاهرا از همسایگی با ادیان آنها بیان شده است. برای مثال در كتاب دانیال. در كتاب دانیال 12 : 2 داریم : "بسیاری از آنان كه مرده‌اند زنده می‌شوند ، بعضی برای حیات جاودانی و برخی برای خجالت وحقارت." یهودیت در مورد زندگی پس از مرگ آموزه خاصی ندارد اما یك توصیف سنتی عرفانی / ارتودكسی از گِهِنّا (Gehenna) وجود دارد. گِهِنّا یك جهنم نیست ؛ بلكه یك قبر و در زمانهای بعد یك  نوع برزخ است كه در آن یك شخص بر اساس اعمال زندگی خود داوری می‌شود ویا به صورت كامل از كاستی‌های خود واعمال نادرستش در طول زندگی آگاه خواهد شد. كابالا (عرفان یهود) آن را به عنوان یك "اتاق انتظار"(که معمولا به صورت "راه ورود" ترجمه شده) برای تمام ارواح (و نه فقط ستمکاران)  معرفی می‌كند. اكثریت قریب به اتفاق آموزه‌های ربانی (بزرگان یهود) بر ابدی نبودن گِهِنّا تاكید می‌كند ؛ طولانی‌ترین مدتی كه یك نفر می‌تواند آنجا باشد 12 ماه است؛ اگرچه گاه استثناهایی هم بیان شده است.  بعضی آن را یك كوره روحانی پنداشته‌اند كه در آن روح برای صعود احتمالی به سمت عولام هبا (עולם הבא : "جهان آینده") پاك می‌شود.

با توجه به آموزه های یهودی، دوزخ کاملا فیزیکی نیست، بلکه می توان آن را  به یک احساس بسیار شدید از شرم تشبیه كرد. مردم از اعمال نادرست خود شرمنده هستند و این به منزله رنج بردن برای اعمال بد است. وقتی كسی از اراده خداوند بسیار منحرف شده است ، به او گفته می‌شود كه در جهنم باش! . البته این به معنای استقرار همیشگی نیست بلكه درهای تِشووآ (توبه، بازگشت) همیشه باز است وبدین ترتیب یك نفر می‌تواند در هر لحظه اراده خود را با اراده خداوند هم تراز كند. بر اساس تورات ، برابر نبودن با اراده خداوند نیز خود نوعی مجازات است.

 

مسیحیت : آموزه‌های مسیحی در مورد جهنم از آموزه‌های عهد جدید می‌آید ؛ جایی كه جهنم با كلمات یونانی تارتاروس(Τάρταρος Tartarus Tartaros) [به معنای مكان عمیق] یا  هَدِس (Hades) ویا كلمه عبری گِهِنّا توصیف شده است.

این سه ریشه معانی متفاوتی دارند كه باید مشخص شود:

* هَدِس : هدس شباهتهایی با ریشه عهد عتیقی یعنی شِئول به عنوان "جهان مرده" دارد. بنابراین برای عادل وستمكار كاربرد دارد.

* گِهِنّا : به دره هینون یا هینوم اشاره دارد كه محلی برای سوختن زباله ، خارج از اورشلیم بود [بنابر نقلی دیگر کودکان زمانی در آنجا برای خدایی به نام مولوخ (ارمیا ۷:۳۱) قربانی می‌شده‌اند]. آنجا مكانی بوده كه مردم زباله‌های خود را می‌وسزانده‌اند وبنابراین همیشه آتشی در آنجا برافروخته بوده است. بدن كسانی كه به گناه و بدون امید به رستگاری كشته شده‌اند (مانند كسی كه خودكشی كرده است) به آنجا انداخته می‌شد تا نابود گردد. در عهد جدید جهنم به عنوان یک استعاره از محل نهایی برای تنبیه ستمکاران بعد از قیامت استفاده می شود.

* تارتاروس : فعل تارتارو (به معنای پرتاب شدن به جهنم) تنها یك بار در عهد جدید در رساله دوم پطرس 2 : 4 به كار رفته است. جایی كه به موازات اشاره كتاب اول اخنوخ ، محل بازداشت 200 فرشته سقوط كرده است. در این واژه وكاربرد آن اشاره‌ای به فرستادن ارواح انسانی وجود ندارد.


اسلام : در آیین اسلام جهنم یا دوزخ  مكان خاص گناهكاران ، در برابر جنة یا بهشت مكان خاص درستكاران است. اگرچه جهنم عمدتا به صورت مكانی گرم وآتشین به تصویر كشیده شده است اما جهنم رویه دیگری به نام "زمهریر" نیز دارد كه جهنمی سرد ، یخ زده و بسیار غیر قابل تحمل است. جهنم همانند بهشت دارای درجاتی است.

در قرآن کریم واژه بهشت 77 بار و جهنم هم 77 بار تکرار شده است. جهنم خانه و محل عذاب است و نامهایی به شرح زیر دارد:

الف: هاویه که به معنی پرتگاه و محل سقوط اشیای است که امکان مراجعت آنها وجود ندارد. خداوند در قرآن به این نام اشاره نموده و می فرماید: «و اما من خفت موازینه * فامه هاویة* وما ادراک ماهیه. نار حامیة؛ اما کسی که ترازوی (حسنات و نیکیهای) او سبک شود مادر او پرتگاه (ژرف دوزخ) است و تو چه می دانی، پرتگاه دوزخ چیست و چگونه است؟! آتش بزرگ بسیار سوزانی است» (قارعه/8 تا11).

ب: آتش سعیر که به معنی آتش سوزان می باشد. خداوند می فرماید: «واعتدنا لهم عذاب السعیر؛ برای ایشان عذاب آتش سوزانی را آماده کرده ایم» (ملک/5).

ج: لظی (شعله ی خالص). خداوند می فرماید: «کلا انها لظی* نزاعة للشوی* تدعو من ادبر و تولی* و جمع فأوعی؛ هرگز! این آتش سوزان و سراپا شعله (دوزخ) است. پوست بدن را می کند و با خود می برد. به سوی خود می خواند (و نام می برد) کسی را که پشت (به فرمان خدا) کرده است و (از اطاعت او) روی گردان بوده است و دارایی را جمع آورده است و در خزینه ها نگاهداری کرده است» (معارج/15/18)، یعنی به شدت پوست سر را می کند و هر اندامی را که از حق و طاعت و فرمانبرداری پروردگار رویگردان بوده یا در صدد جمع آوری ثروت و حرص و ولع دنیا و انباشتن و خزینه کردن آن کوشش نموده است، به خود جذب کرده و می سوزاند.

د: سقر. خداوند در این مورد می فرماید: «ساصلیه سقر* و مادراک ما سقر* لا تبقی و لا تذر* لواحة للبشر* علیها تسعة عشر؛ هر چه زودتر او را داخل دوزخ می سازیم و بدان می سوزانیم. تو چه می دانی که دوزخ چگونه است؟! دوزخ نه می میراند و نابود می کند و نه رها می سازد. پوست تن را به کلی سیاه و دگرگون می سازد. نوزده (فرشته) بر آن گمارده شده اند» (مدثر/26-30)، یعنی هر چه در آن انداخته شود، می سوزاند و چیزی از آن باقی نمی گذارد و بدن را سیاه و دگرگون می سازد.

و: حطمه (درهم شکننده و خرد کنند). خداوند می گوید: «لینبذن فی الحطمة* و ما ادراک ما الحطمة* نار الله الموقدة *التی تطلع علی الأفئدة *انها علیهم مؤصدة* فی عمد ممددة ؛ حتما در آتشی شکننده افکنده شود. تو چه می دانی که حطمه چیست، آتش بر افروخته ی خدا است. آتشی که بر دلها مسلط می شود. آن آتش ایشان را در بر می گیرد که سر پوشیده و در بسته است. در حالی که آنان در ستونهای درازی بسته می شوند» (همزه/ 4 تا 9).

جهنم  به اسماء و اوصاف دیگر نیز در قرآن آمده است: بئس القرار، بئس المثوی، بئس المهاد، بئس المصیر، جحیم، سعیر، سقر، سموم، سوء الدار، مرصاد، النار الکبری، هاویه، لظی. مکررترین این القاب نار است که 119 بار و پس از آن جحیم26بار در قرآن تکرار شده است.

 

 

منابع :

جهنم از منظر آیات و روایات

جهنم ویكی پدیا

جهنم انگلیسی

http://www.telavat.com/Quran/AlamFull/Default.aspx

http://islamicencyclopedia.org/public/index/topicDetail/id/350
...
برچسب ها: جهنم، hell، عبری، عربی، اورشلیم، دین، اعتقاد، اقوام، آفریقا، آسیا، اروپا، نرگال، هدس، انما، سنت، اوستا، گیتی، یهود، مسیحیت، اسلام، زمهریر، هاویه، تارتاروس،
دیدگاه ()
نوشته شده در جمعه 1391/06/10 به دست ابراهیم شفیعی



.: تاحالا قرآن رو از اول تا آخر خوندی؟؟؟







 










سلام، ﺷﻬﻴﺪ