تبلیغات
مقدس ترین كتاب دنیا - مسیحیت در حبشه


مقدس ترین كتاب دنیا

بسم الله الرحمن الرحیم
ای بی‌خبر از سوختن وسوختنی
عشق آمدنی بود ، نه آموختنی

سلام من ابراهیم شفیعی ساکن شهر قدیمی و تاریخی زرقان فارس هستم و الآن دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره)...
تو این وبلاگ میتونید مطالبی رو كه من در مورد دین مبین اسلام ، قرآن ، ادیان ، زبان‌ها و سایر موضوعات می‌نویسم بخونید...












 .: تعداد مطالب :
 .: تعداد نویسندگان :
 .: آخرین بروزرسانی :
 .: بازدید امروز:
 .: بازدید دیروز :
 .: بازدید این ماه شمسی :
 .: بازدید ماه شمسی قبل :
 .: بازدید کل :
 .: آخرین بازید :




مسیحیت در حبشه

بسم الله الرحمن الرحیم

مسیحیت در قرنهای نخستین میلادی وارد كشور اتیوپی شد. اتیوپی كه یك واژه یونانی(یونانی:Aithiops ولاتین:Aethiops) است به معنای "سرزمین صورت سوختگان"، نامی است كه یونانیان باستان به شمال شرقی آفریقا (شامل مصر وحبشه) دادند. این كشور تا سال 1941 م. حبشه(انگلیسی: Abyssinia) نام داشت. اما با ورود ایتالیاییها به این كشور، اریتره وسومالی واشغال آنها به منظور ساخت "آفریقای شرقی ایتالیا" وسپس شكست آنها واستقلال دوباره حبشه، نام آن به اتیوپی تغییر پیدا كرد.

در متون باستانی عمدتا سرزمین اتیوپی ودولت حاكم بر آن را "كوش" [Cushit] نامیده‌اند. به عنوان مثال در تورات عبرانی و كتیبه داریوش. كشور اتیوپی علاوه بر این نامها "كشور سبا" نیز نامیده شده است. احتمالا داستان معروف حضرت سلیمان علیه السلام وبلقیس كه در قرآن آیه22 از سوره  النمل به آن اشاره شده است، در اینجا صورت گرفته باشد. همچنین نام سی وچهارمین سوره از قرآن مجید "سبأ" و این نام دوبار در متن قرآن در آیات 22 نمل و 15 سبأبه كار رفته است.

اگرچه اصل دولت سبأ یا سبئیان ، به احتمال زیاد دارای وسعت زیادی بوده است، چراكه آثار به دست آمده بیانگر آن است كه بلقیس اشاره شده، در سرزمین مأرب در یمن ساكن بوده است وهمانطور كه قرآن خبر میدهد: "وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا یسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ... [او و قومش را دیدم که برای غیر خدا -خورشید- سجده می‌کنند...] (النمل/24)" در این منطقه آثاری از پرستش خورشید به دست آمده است. همانگونه كه در كتاب "كِبرا ناگاست (kəbrä nägäst) [شكوه پادشاهان]" از گرویدن حبشی‌ها از پرستش خورشید وماه وستارگان به خدای اسرائیل خبر می‌دهد.

توضیح : كتاب كبرا ناگاست ، كتابی دینی ومحبوب در نزد مردم حبشی است واز سلطنت سلیمانی در حبشه و ملاقات ایشان با شاهزاده خانم سبائی [The Queen of Sheba] و برده شدن صندوق عهد [Ark of the Covenant] به حبشه خبر می‌دهد. در این كتاب اشاراتی نیز به قالیچه‌ای اسرار آمیز متعلق به سلیمان دیده می‌شود كه قابلیت پرواز داشته است.

تاریخ صدر اسلام نیز از برخوردهای مسلمانان با حبشیان خبر می‌دهدو در این میان دو چهره بسیار معروف وجود دارند: 1. بلال حبشی، نخستین موذن اسلام. 2. نجاشی [البته نجاشی یك لقب است.] پادشاه حبشه كه مسلمانان مهاجر به حبشه را از شر قریشیان حفظ می‌كند.

كلیسای ارتودكس حبشه

كلیسای ارتودكس حبشه موسوم به "تاواحِدو [täwahedo ] (توحیدی)"، تا سال ۱۹۵۹م. بخشی از كلیسای ارتودكس قبطی بوده است. این كلیسا جزء كلیساهای ارتودوکس شرقی محسوب می‌شود.

از نظر عقیده جزء كلیساهای تك ماهیتی یا مونوفیزیت [monophysite] ویا غیركالسدونی است و واژه توحیدی به آن اشاره دارد.

تاریخ این كلیسا با تعمید شدن توسط "فیلیپ ایمان گستر [Philip the Evangelist]" (یكی از هفت شماس، با فیلیپ رسول اشتباه نشود.) شروع می‌شود. این واقعه در كتاب اعمال رسولان فصل هشتم از آیات 26 تا آخر اندكی شرح داده شده است. در این كتاب از شخصی كه در دربار پادشاه حبشه به نام كنداكه ویا هِندِكه ، مقام مهمی داشت خبر می‌دهد؛ این شخص با مطالعه كتاب اشعیاء با فیلیپ مذكور روبرو می‌شود وپس از تشریح آیات كتاب اشعیاء توسط فیلیپ ، او ایمان می‌آورد وتعمید می‌شود.

كلیسای ارتودكس حبشه بر اثر تلاشهای یك مرد سریانی كه با نام یونانی "فرومنتیوس [Frumentius]" شناخته شده و در حبشه او را با نام "آبّا سِلاما، كِساته بیرهان [Abba Selama, Kesaté Birhan]  (پدر سلامت، آشكاركننده نور)" می‌شناسند، در زمان حكمرانی "إذانا" در قرن چهارم میلادی ، كلیسای رسمی پادشاهی آكسومی حبشه شد.

فرومنتیوس جوان با برادرش آئدسیوس طی حادثه شكستن كشتی، به ساحل اریتره درآمدند. با راهیابی آن به باغ پادشاهی به عنوان برده وتاثیرگذاری مثبت به روی پادشاه إذانا ، او به مسیحیت گروید وتعمید یافت. إذانا ، فرومنتیوس را برای انتخاب یك اسقف ، نزد بطریق، قدیس آتاناسیوس در اسكندریه فرستاد. آتاناسیوس ، خود فرومنتیوس را به عنوان اسقف تعیین كرد و او این بار با نام اسقف آبونه سِلاما [Abune Selama] وارد حبشه شد.

از این زمان تا سال1959 ، پاپ اسكندریه ، بطریق كل آفریقا ، همیشه یك مصری (قبطی) را به عنوان ابونا یا سراسقف كلیسای حبشی می‌نامید. اما پس از این تاریخ كلیسا حبشی مستقل از كلیسای قبطی جدا ومستقل شد.

 

زبان وكتابهای معتبر دینی

زبان دینی كلیسای حبشی زبان باستانی گعزی بوده و نسخه‌هایی از نسخه یونانی هفتادی كتاب مقدس به این زبان ترجمه شده است. اگرچه پس از آن تاثیرات استفاده از نسخه‌ها ومنابع عبری ، سریانی و عربی مشهود است. نخستین ترجمه از این زیان به زبانهای بومی جدید در قرن نوزدهم توسط شخصی به نام أبو رومی انجام شد و پس از آن هایلة سِلاسّیه ، از ترجمه متون به زبان أمهری حمایت كرد.

كتابهای معتبر در نزد حبشی‌ها در بخش عهد عتیق به 46 كتاب و در بخش عهد جدید به 35 كتاب می‌رسد.

 

منابع:

ریشه یابی نام كشورها، رسول خیراندیش وسیاوش شایان، انتشارات كویر، تابستان 1370، صفحه 36 ، 37

ویكی‌پدیا (بلقیس ، سبا ، كنیسة التوحیدیة الارثوذكسیة)

http://en.wikipedia.org/wiki/Kebra_Nagast

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Orthodox_Tewahedo_Church

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Ethiopia

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Biblical_canon

http://www.ethiopianorthodox.org/english/indexenglish.html


...
برچسب ها: مسیحیت، اتیوپی، یونانی، حبشه، اریتره، Abyssinia، Aithiops، آفریقا، مصر، كوش، سبا، بلقیس، سلیمان، قرآن، تورات، كِبرا ناگاست، Sheba، ‌تاواحِدو، monophysite، مونوفیزیت، فرومنتیوس، آكسوم، كتاب مقدس، گعز، قبط، كلیسا، ارتودكس،
دیدگاه ()
نوشته شده در پنجشنبه 1391/06/23 به دست ابراهیم شفیعی



.: تاحالا قرآن رو از اول تا آخر خوندی؟؟؟







 










سلام، ﺷﻬﻴﺪ